Waarom is conversie optimalisatie van belang?
Dit artikel gaat in op wat is conversie optimalisatie en wat is het belang ervan? Maar eerst wat is conversie.
Wat is conversie?
Conversie, zoals we dat hier gebruiken, is een marketingterm. Waar het op doelt, is van een bezoeker een klant maken, met als einddoel het generen van omzet. Met te beginnen gaat het erom de aandacht van de bezoeker vast te houden, opdat die op je website blijft en acties neemt. Voorbeelden van die acties of conversies zijn:
- Op de webpagina waar de bezoeker terechtkomt, klikt die op een knop of link om naar een andere pagina op je website te gaan.
- Als de klant een smartphone gebruikt en op je webpagina staat een klikbaar telefoonnummer, en die klikt daarop om te bellen.
- Je geeft een nieuwsbrief uit en met een klik op een knop kan de bezoeker zich daarvoor aanmelden. Dat is een goede manier om diens e-mailadres te krijgen.
- Je biedt diensten aan, bijvoorbeeld van verhuizen, en de bezoeker klikt op een knop om een formulier voor een offerte-aanvraag te kunnen invullen.
- De bezoeker op een knop klikt om een brochure te downloaden.
- De bezoeker voegt een product toe aan diens winkelwagentje.
- De bezoeker bestelt en rekent af wat in diens winkelwagentje zit.
Wat is het belang van CRO?
Je hebt van alles gedaan om je website hoog te laten komen in de zoekresultaten van zoekmachines. Je adverteert ook via zoekmachines. Je ziet op de websitestatistieken, dat je website veel bezoekers ontvangt. Je vindt echter dat de gegenereerde omzet tegenvalt of tenminste wil je zien of die te verbeteren is. Dan is de volgende stap conversie optimalisatie. Je maakt aanpassingen aan je website en je kijkt telkens wat de invloeden daarvan zijn op de klikfrequentie van knoppen en links, en nog belangrijker op je omzet. Het moet een bezoeker van je website heel snel duidelijk worden hoe die aan de gewenste informatie kan komen en andere acties kan nemen.